Rumli kalandjai Isztambulban – 24. rész

Sziasztok!

Rumli vagyok, de még mindig nem Isztambulból. Bár mindjárt indulok vissza. De előtte még kiülök ide a Fekete-tenger partjára, és megnézem a naplementét.

Fekete-tenger

Íme a Fekete-tenger. A történelem elfedett misztikus nagy vize. Vagy tava.. vagy ahogy tetszik. Hiszen mind geológiailag, mind biológiailag, de még régészetileg is több kérdést ad, mint választ. A meteorológia számára pedig teljesen rejtély. Hiszen épp úgy keletkezhet vihar egyik pillanatról a másikra, mint ahogy napsütés.

Rengeteg elfeledett legenda született a partjain és a rajta átjutni próbáló hajókon. A tenger kiszámíthatatlan, a parton pedig számtalan különböző kultúra található. Egyesek szerint Odüsszeusz valójában itt hajókázott 10 évig, és nem a Földközi-tengeren. Míg mások szerint valójában Isztambul korai, bizánci bazárjából nem talált ki.

A világ minden országa bővelkedik vízszintes területekkel, így Törökországba már nem jutott. A Fekete-tenger vidéke is ilyen. Egyszer csak véget érnek az 1000-2000 m-es hegyek, és mindjárt kezdődik a tenger. A legtöbb parton annyi hely sincs, amire egy madár leszállhatnak. Ahol egy kicsit nagyobb terület volt, ott alakultak ki a városok.

Persze mindegyik több ezer éves, homályba vesző történelemmel. Legtöbbről csak a görög kori név maradt fent. De hogy korábban mi volt ott…

Gideros is ilyen hely. Mai nevén egyébként Cide-nek hívják. Viszont a Gideros is jól hangzik, így a közeli kis öböl neve ma is ezt viseli.

Gideros

Kis öbölke, nagyon kellemes hangulattal, és kilátással. Mi hiányzik csak onnan? Hát a kis büfé!

Ma már persze nem szenved ilyen hiányt az öblöcske. Sőt! A romok alapján korábban sem. Valószínűleg amióta az ember betette a lábát Anatóliába, mindig lejárt valaki ide. Ha nem is teázni, de halat enni és gyönyörködni a naplementében, biztosan. Erről leginkább a sarki dzsámi tanúskodik.

Gideros új dzsámi

Ennek viccesen “új dzsámi” a neve. Valójában görög templom volt valaha régen. A helyiek szerint viszont örmény. Az eredeti építő kiléte a szerint változik, hogy a mesélőben miként nő a rakı mennyisége és így a múltbalátó képessége is.

Tehát az emberek mindig is jártak ide, hogy kiüljenek a partra, és igyanak valamit.

Úgyhogy gondoltunk egyet, Kastamonuból hazafele még kiugrottunk a tengerparta egyet teázni. Ilyen is csak Törökországban fordulhat elő: az ember átmászik a hegyen, és 200 km-el többet utazik, csakhogy igyon egy teát a naplementében…

Gideros naplemente
Tiszta mitológia: napfény, tengerpart, fürdőző leányzó… mi került a teámba?

Miközben nagyban iszogattuk a teát, észrevettük, hogy a vége a naplementének. Megtapsoltuk a műsort, majd pedig rájöttünk, hogy besötétedett. Ideje hazaindulni Isztambulba. Alig 600 km. Igaz, ebből 200 hegyi utakon. De ez a legjobb hely, hogy ne aludjunk el. Hiszen nincs 10 m egyenes útszakasz sem. Ha mégis, akkor pedig ott áll egy szamár a közepén. Tehát valamit így is, úgy is ki kell kerülni.

Jó hangulatban vágtunk neki az éjszakának, feltöltve teával. Sőt! Kérésemre Apuka előhalászta a tavalyi CD-t, ahol valami falusi nagypapa énekel a fekete vonatról. Ez a dal leginkább a kilencvenkettedik meghallgatás után adja az igazi érzést. Egyszerűen nem lehet letenni! Nem lehet mást hallgatni! És nem csak azért, mert beragadt a CD-lejátszó ajtaja és sehogy sem tudtuk kinyitni; hanem mert egyébként se volt más CD a kocsiban. Az egyetlen, amit tehettünk volna, hogyha valamelyik hegyi faluban felszedünk egy nagymamát, hogy ő is énekeljen. Csak már így is tele volt a kocsi fokhagymával…

Úgyhogy inkább a hátralevő 14 órát mi daloltuk végig.

Mire beértünk Isztambulba már kívülről fújtuk a szöveget. És persze még hajnalban is van ám dugó, főleg ha több millió ember érkezik vissza a Ramazán utáni kirándulásról. Ha a dudálás nem segített, akkor csak rázendítettünk a fekete vonat dalra. Mindjárt mindenki elkotródott az útból…

Óóóóó… Isztambul… Visszatértem!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (5 votes cast)