Isztambul gyerekkel

Egy hete, vagy már ki tudja mikor, elővettük, hogy mit érdemes Isztambulban megnézni, ha gyerekkel együtt megyünk.

Most lássuk azt, hogy mit érdemes még tudni, ha apróság is velünk túrázik.

Az első, és legfontosabb, hogy a külföldi gyerek mindig idegennek számít, ha a belépőkről van szó. Míg általában a helyiek kapnak diák kedvezményt, a külföldieknek ritkán adnak.Ki lehet váltani a nemzetközi diákigazolványt, és vele próbálkozni, de pl. Törökországban ezt nem ismerik. A múzeumi belépőknél általában szigorúan leírják, hogy TC (török állampolgár) gyerekeknek mennyi a jegy, és mennyi a külföldinek. Néha pedig találunk olyat, nagy ritkán, hogy külföldi gyereknek mennyibe kerül a belépő. Ilyenkor életkorra húzzák meg a határt. Tehát olyasmi, mint diák jegy, olyan nincs.

Ezért aztán Isztambul nem olcsó ha gyerekekkel együtt szeretnénk a múzeumokat megnézni.

Ráadásul a gyerekjegyekről nem is mindig könnyű információt szerezni. Úgyhogy legjobb, ha az eladónál próbálkozunk. És persze 1-2 évet letagadunk. Mondjuk nyugodtan, hogy európai a gyerek, azért nőtt nagyra. És a védőoltás miatt nőtt ki a szakálla. Az a hátán pedig nem tetoválás, hanem az ovis jele. Igen, nálunk így szokták, nehogy lejöjjön, ha a gyerek beleesne a tóba…

Megpróbáltam pár fontosabb múzeumról összegyűjteni a szabályokat. Fontos, hogy ezek az interneten levő információk. Nem biztos, hogy a jegyárus is olvasta őket. Így lehetnek eltérések, mindkét irányba.

Topkapı palota:
0-12 éves korig a múzeum ingyen látogatható, 0-6-ig pedig a Hárem ingyenes.

AyaSofya:
0-12 éves ingyen beléphet (érdekes, hogy az angol oldalon a Topkapı belépése van, megemlítve, hogy a Harem csak 6 évesig ingyenes)

Chore:
15 TL mindenkinek, és kész. Nincs gyerek jegy…

Régészeti Múzeum:
0-12 évesnek ingyenes.

Rahmi M. Koç közlekedési és technikai múzeum:
Korosztály nincs feltüntetve. Itt kifejezetten diáknak hívja a külföldit, akinek 6 TL a belépő, 5 a tengeralattjáró és 2 a planetárium. A tengeralattjárót csak 8 évesnél idősebbek látogathatják

Miniatürk:
Külföldieknek egységesen 10 TL, nincs gyerekjegy kiírva.

Domabahce Palota:
Itt tanulót írnak, akinek a legdrágább jegy 5 TL. Ebben a teljes Dolmabahçe , a Beylerbeyi és még a Yıldız Palota belépője is megtalálható.

Müzekart:
nincs gyerek verzió

Múzeum belépőkről, nyitvatartásról központi oldal itt található.

Következő az utazás.

Az íratlan szabályok értelmében a gyerek addig mehet be ingyen, ameddig átfér a kapu alatt. Szerencsére ez nem teljesen így van, hiszen Ári már 3 évesen sem fért át.

Hivatalosan 7 éves korig utazik ingyen a gyerek az önkormányzati járatokon (busz, hajó, metró, stb…)

Ezzel szemben a dolmuş és a minibusz már másképpen működik. A dolmuş-nál a helyért fizetünk. Lényegében a minibuszon is, csak ott nincs limitálva a létszám. Amennyiben a gyerek az ölünkben ül, nem kell fizetni. Azt viszont még nem sikerült kideríteni, hogy pl. az ölbe tett szőke cicababa is ingyen utazhat-e…. De ha már úgyis szőke, jobb ha szépen mosolyog, és akkor lehet, hogy a török sofőr nekiadja még a dolmuş-t is. Nászajándékba persze…

A Boszporusz-túránál találtunk még eltérést. A rövid túrára 12 éves korig adnak kedvezményt: 6 TL. Azt nem tudni, hogy a hosszú túrára is jár-e… De a túra végén a fagylajtra nincs gyerekár.

Ha már itt tartunk, bizonyos éttermekben külön van gyerekadag is (Çocuk porsiyon), de inkább bízhatunk abban, hogy sokan diétáznak, így eleve lehet kérni fél adagot is (yarım).

Mindemellett a törökök imádják a gyerekeket. Főleg ha azok Merhaba-t (szia) mondanak, és lelkesen integetnek. 🙂

4 Replies to “Isztambul gyerekkel

1. Gyerekkel utazni azért izgi, mert mindig akkor kell vécére mennie, amikor nem számítasz rá. 🙂

Szerintem a kövéreket is nagyon szerethetik, mert nekem állandóan a hasamat simogatták a bazárban. Az egyik még magyarul mondta, hogy „nagy has, nagy has”, aztán sarkon fordult és visszament az üzletébe. Tehát ez nem a boltba behívásnak szólt, csak úgy spontán megörültek nekem. Hasonlót Kínában éltem át, amikor a shanghai iskolás lányok fotózkodtam velem a csili-vili telefonjaikkal, holott nem is vagyok celeb. Szépen sorban álltak és valószínűleg élvezték a méretbeli különbséget, mert kb. a mellkasomig értek a 12-15 éves forma csajszik. Aztán egyre többen jöttek, majd még a turistacsoportom is beszállt a mókába és ők is fotóztak. A tömegpszichózisnak utána vége lett, mert kitörtem a rajongók gyűrűjéből. 😀

1. Mondjuk úgy, hogy ők még csak bimbóban voltak és nem kivirágozva… 😛 Vagy ahogy a régi internetes bölcsesség is mondja : „nem vagyok pedofil, csak nem elég türelmes.” 😀