Miniatürk, a mini Törökország

Az isztambuli gyerekprogramok utolsó részéhez értünk (egyenlőre). Ez a Miniatürk, azaz a mini Törökország.

Bár ez a helyszín talán nem is annyira a gyerekeknek, a magyar gyerekeknek lehet érdekes, hiszen ők nem ismerik a Galata-tornyot,  a Kék mecsetet, vagy İshak Paşa palotáját.

A felnőtteknek viszont azért lehet jó, mert egyben, egy helyen láthatjuk Törökország látványosságait. Így kinézhetjük a következő célpontot.

A Miniatürk 2003-ban nyitotta meg kaput az Aranyszarv-öböl partján. Teljes területe 60.000 m².

Ellentétben a korábbi négyzetméterháborúval, most azt is megtudjuk, hogy ebből 15.000 m² területet foglalnak el a makettek. 40.000 m² zöld terület, 3.500 m² pedig fedett terület. De ennyi még nem elég, hiszen Törökországban víz is van bőven, így ehhez 2.000 m²-nyi vizes területet is berendeztek. És még 500 autónak is szorítottak helyet..

Szülejmán dzsámi - Forrás: Miniatürk
Szülejmán dzsámi – Forrás: Miniatürk

A makettek 1/25-ös arányúak. Vagyis elvileg egyformán lettek lekicsinyítve. Ami a valóságban 25 m, az itt csak 1. Mi pedig az óriások lehetünk köztük.

A kiállításnak 3 része van: Törökország, ami 57 modellt tartalmaz. Isztambul, ahol 59 építményt láthatunk. És egy külön 12 épületből álló rész, ami a mai Törökország területén kívül esik, de valamilyen formában kapcsolódik a törökökhöz. Ilyen pl. a budapesti Gül Baba türbéje is!

Gül Baba Türbéje

A park azért nem áll meg ennyivel. Mivel elsősorban a török családoknak, török gyerekeknek készült, kicsit olyan, mintha egy óriási terepasztalon lennénk. Találunk itt kisvonatot (bár működni még egyszeresem láttam), a mű Boszporuszban pedig hajók úszkálnak. És itt van a kedvencem is: a mini Boszporusz-híd. Erre végre fel lehet menni gyalog is! Nem úgy, mint az eredetinél, amit csak évente egyszer, a maraton ideje alatt lehet.

Boszporusz-híd - Forrás: Miniatürk
Boszporusz-híd – Forrás: Miniatürk

Kb. 2 órát lehet itt elsétálgatni, elrohangálgatni. A környezet is kellemesen csendes a nyüzsgő Isztambul után. Sőt! Milyen jól lehet az egyes épületeket fényképezni, hogy közben senki sem áll elénk! És ha fogytában vagyunk a memóriakártyával (van még ilyen 2016-ban?), akkor egy kis ügyes beállással mindjárt 3-4 épületet is lefotózhatunk.

De ha még ügyesebbek vagyunk, akkor úgy fotózunk le mindent, mintha az eredeti helyszínen lennénk. Így pedig röpke 2 óra alatt Törökország minden látványosságáról lesz fényképünk. 🙂

İshak Paşa Palotája - Forrás: Miniatürk
İshak Paşa Palotája – Forrás: Miniatürk

Az egyetlen nehézséget az odajutás jelenti. Eminönü-ből a 47, 47Ç, 47E, 47N, Taksim-ból pedig a 36T buszokkal tudunk ide eljutni. Vagy pedig a Kék Mecset elől a TB1-es busszal (ez talán egy hopp-on busz lesz…)

Másik lehetőség, hogy Beşiktaş-ból megy egy speciális hajó a Miniatürk-be. Ráadásul a jegyet már Üsküdar-ban is meg lehet venni, és akkor nem kell átúszni Európába, mert ingyen áthoznak. Róla bővebben itt lehet érdeklődni.

Trabzon, Sümela Monostor - Forrás: Miniatürk
Trabzon, Sümela Monostor – Forrás: Miniatürk

Harmadik változat pedig egy egész napos túra:

• Eminönü-ben felszállunk az Aranyszarv-öböl hajóra.
  • Ez Eyüp-ig visz el, ahonnan fel lehet sétálni a Kariye Camii-hoz.
  • Majd vissza Eyüp-be, be a dzsámiba.
  • Eddigre kb. ebédidőnél járunk. Lent is megebédelhetünk, de izgalmasabb, ha a felvonóval a Piere Loti-ra megyünk. Igaz, itt inkább szendvisz és tea van.
  • Vissza lemegyünk egészen a kikötőig. Itt pedig a csónakos bácsi átvisz a Miniatürkbe (az ár 13 TL volt, de még 2010-ben).
  • A bácsi azt fogja mondani, hogy balra van a bejárat, tehát menjünk jobbra.
  • Kb 2 óránk marad, míg 18:00-kor bezár a Miniatürk.
  • Visszafele egy tetszőleges Eminönü irányába tartó buszra szálljunk.

Ajánlott oldalak:

Árak:

• Felnőtt: 10 TL (töröknek 5)
  • Gyereknek: 3 TL

6 Replies to “Miniatürk, a mini Törökország

1. Ragyogó ez az összeállításod a gyerekeknek szóló programokról. Azonnal az jutott eszembe, amikor Velencében a 8 éves fiam azt mondta, hogy „ha még egy templomba bemegyünk, én öngyilkos leszek”, pedig egy Burago autómodell lett beígérve, ha tisztességesen viselkedik. Egyébként megkapta.

1. Köszönöm! 🙂

Ha nekem lenne utazási irodám, ugyan olyan animátorokat alkalmaznék, mint a hotelek. Míg a szülők a várost járják, este pedig a szórakozó helyeket, addig a gyerekeket kaland parkba, hajókázni, stb lehetne elvinni.

2. Nagyszerű cikk! Mehmet Basaran,magyarországi török sportújságíró barátom itt úgy van lefényképezve,hogy a kicsinyített Atatürk Olimpiai stadion előtt áll!

3. „A környezet is kellemesen csendes” Akkor én rosszkor /rossz gyerkőcök látogatásakor/ voltam. Az maketteknél lévő tájékoztató hangszórók között rohangáltak, azokat nyomkodva. Elég nagy hangzavart okozva. 🙂